Veelgestelde vragen

Staat je vraag hier niet tussen? Is er toch iets niet helemaal duidelijk? Neem dan gerust contact met ons op!


Ja, vaak zijn er (gemeentelijke) instanties of stichtingen actief die hierin iets kunnen betekenen. Als u hierbij hulp nodig heeft kunt u gerust even contact met ons opnemen. Wij denken graag met u mee.

We vinden het belangrijk dat elk kind de kans krijgt om deel te nemen aan het zomerkamp. Wij denken daarom na over een eigen regeling.

Elk jaar sturen ongeveer een maand voor het kamp per mail de paklijst naar alle deelnemers.

We doen elk jaar ons best om de kosten zo laag mogelijk te houden en voeren in principe enkel inflatiecorrecties door. Ons doel is het zomerkamp zo betaalbaar mogelijk te maken zodat iedereen mee kan. Doordat we geen winstoogmerk hebben en werken met vrijwilligers kunnen we het zomerkamp tegen absolute kostprijs aanbieden.

Voor het zomerkamp van het jaar 2024 is de prijs van het zomerkamp bij reguliere inschrijving vastgesteld op 199 euro per kind. Tijdens de voorinschrijving (zie aanmeldpagina) kunnen wij 5 procent korting bieden. Dit is een all-in prijs, inclusief bijvoorbeeld boottickets.

De uiterlijke betalingstermijn is 1 juli (pas dan moet de betaling uiterlijk zijn voldaan), zie voor meer informatie onze algemene voorwaarden.

Het gaat er in deze week natuurlijk om dat we het met elkáár gezellig hebben. Wij begrijpen dat we telefoons moeilijk kunnen verbieden, en in de praktijk blijkt dit ook helemaal niet nodig. In de momenten die vrij zijn geroosterd in het programma mag er eventueel gebruik van worden gemaakt. Voor de veiligheid hebben de kinderen in ieder geval geen mobieltjes nodig: Wij hebben als leiding altijd een of meerdere telefoons bij ons. Ouders kunnen ons altijd bereiken (en andersom) mocht dat nodig zijn. Daarnaast zijn we grote delen van de dag buiten bezig, in principe zorgt het meenemen van mobieltjes dan alleen maar voor een verhoogd risico op kwijtraken of stukgaan, ze kunnen dan dus beter in de accommodatie blijven liggen.


Wij houden rekening met speciale dieetwensen en allergieën. Er is hiervoor een invoerveld bij het aanmeldingsformulier aanwezig. Mocht het nodig zijn, dan hebben wij hier vooraf even contact over met u.

Het kan zijn (overigens nog nooit voorgekomen) dat wij met bepaalde zaken geen rekening kunnen houden, dan hebben wij daar uiteraard ook contact over.

Het zomerkamp wordt georganiseerd door een wisselende groep vrijwilligers, waaronder veel oud-kampgangers. We doen dit in samenwerking met Stichting Blierherne die de accommodatie beheerd.

Je zou kunnen stellen dat de zomerkampen vanaf de jaren 10 ‘spirituele opvolgers’ zijn van de zomerkampen die in de 20e eeuw werden georganiseerd op Blierherne. Voor meer informatie zie ook www.blierherne.nl.

Nee, elk jaar hebben we een auto mee en/of regelen we een bagagekar die de bagage van de kinderen van de boot naar de accommodatie brengt. Op de terugreis geldt hetzelfde. De kinderen hoeven dus niet zelf hun bagage te dragen (alleen tot de bagagerekken op de pier). De auto wordt verder bijvoorbeeld ingezet als kinderen om verschillende redenen, bijvoorbeeld door blessures, niet kunnen fietsen of lopen, zodat ze toch mee kunnen naar alle activiteiten.

Het is heel normaal dat kinderen zich nerveus of angstig voelen voor een zomerkamp. In onze ervaring hebben veel kinderen deze gevoelens, maar eigenlijk hebben ze zonder uitzondering een geweldige tijd zodra ze er eenmaal zijn.

Het is goed om te vertellen dat deze gevoelens normaal zijn en dat er dus veel andere kinderen zijn die hetzelfde voelen. Wij hebben ervaren begeleiders die hun best doen kinderen snel op hun gemak te laten voelen. We organiseren leuke activiteiten vanaf het moment dat we aankomen, zodat ze snel vrienden maken en zich thuis voelen. We kennen geweldige voorbeelden van kinderen die in eerste instantie niet mee durfden en later meerdere jaren op rij met ons meegaan! Als u specifieke zorgen heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen!

Misschien wel! Voor het aannemen van nieuwe vrijwilligers hebben wij een kleine selectieprocedure. Soms benadert de leiding oud-kampgangers om als leiding mee te gaan, en ze kunnen ook mensen in hun kennissenkring benaderen. Uiteraard kan je ons even een berichtje sturen als je geïnteresseerd bent!

We streven naar een evenwichtige groep van ervaren en minder ervaren leiders, net als een mix van jongere en oudere leiding. Affiniteit hebben met kinderen is natuurlijk belangrijk en we vragen je een VOG (verklaring omtrent gedrag) te overleggen (wij regelen de aanvraag) en een gedragscode te ondertekenen.

Het is goed om te weten dat we met zijn allen het kamp voorbereiden. Er zijn allerlei taken die we gezamenlijk oppakken, zoals:

  • Vergaderingen voorbereiden
  • Excursies regelen
  • Eten en drinken plannen en inkopen
  • De financiën beheren
  • De e-mail beheren
  • Een thema en spelletjes bedenken
  • De EHBO verzorgen
    • en nog veel meer…

Door mee te helpen aan deze taken, kun je veel leren over het runnen van een (vrijwillige) organisatie. Het is een leuke manier om je vaardigheden te ontwikkelen en een waardevolle bijdrage te leveren aan het kamp! En natuurlijk is het in de eerste plaats ook erg gezellig om met zijn allen te doen!

Voor de continuïteit van het kamp is het fijn als je (als het je bevalt) een aantal jaar zou willen meedraaien, zo kunnen we met zijn allen zorgen dat er genoeg ervaring blijft zitten in het team! Verder zijn we overigens wel heel flexibel, als je even wat minder kunt doen pakt iemand anders jouw taken op!

Vanaf een jaar of 16 of 17 jaar kun je in principe als leiding meedraaien. Zeker oud-kampgangers die eerder als ‘kampkindje’ mee zijn geweest, moedigen we van harte aan om ons een berichtje te sturen als je mogelijk interesse hebt! Laat het ons gerust weten als het je misschien leuk lijkt om deel uit te maken van de organisatie, zelfs als je nog niet helemaal oud genoeg bent; dan zetten we je op de lijst!

Voor kampjaar 2025 gaan we hoogstwaarschijnlijk op zoek naar nieuwe teamleden! Stuur ons gerust even een berichtje!

Ja, tot een bepaald moment en/of onder bijzondere omstandigheden kan dit kosteloos. Bij een te late (reguliere) afmelding hebben wij al wel kosten gemaakt voor uw kind, daarom hebben we wel een grens bepaald voor een kosteloze afmelding. Zo kunnen we de kosten zo laag mogelijk houden, we hopen op uw begrip! Kijk voor meer informatie in onze algemene voorwaarden voor de inschrijving.

Zeker, er zijn genoeg momenten dat er tijdens het kamp vrije tijd is ingeroosterd en er zijn ook genoeg rustmomentjes, maar de meeste tijd zullen we natuurlijk besteden aan leuke activiteiten met de groep!

Op elk kamp delen we de kinderen op in corveegroepjes en maken we een rooster voor koken, afwassen/tafel dekken enz. Dit verdelen we zo gelijk mogelijk over de week zodat iedereen evenveel meehelpt en we er met zijn allen voor zorgen dat we de boel netjes achterlaten (eigenlijk is corvee stiekem vooral ook erg gezellig).

Ja, de hele leiding en organisatie bestaat uit een wisselende groep vrijwilligers (vaak grotendeels oud-kampgangers) die namens Stichting Blierherne dit zomerkamp al sinds 2011 met veel plezier organiseren. Er is geen vrijwilligersvergoeding. Het kamp heeft geen winstoogmerk, het financiële doel is door de jaren heen steeds ‘break-even’ (geen winst, geen verlies) te draaien en een gezonde reserve aan te houden.

Vaak reageren we vrij snel (binnen een dag of binnen een paar dagen) op aanmeldingen en sturen we meerdere e-mails met informatie, zeker in de maanden voorafgaand aan het kamp. Het komt helaas soms voor dat deze in de spam-folder belanden, controleer deze dus regelmatig. Ook zitten er soms spelfouten in de mailadressen die wij hebben doorgekregen, we proberen hier op te letten maar controleer altijd even of wij uw juiste e-mailadres hebben als u niets van ons hoort. Bij twijfel kan u ons het beste even een mailtje sturen, of ons bijvoorbeeld via whatsapp berichten dan zoeken we het even uit!

In eerste instantie houden we ons meestal aan de leeftijdsgrenzen die we vooraf bepaald hebben en waarvoor het zomerkamp ‘oorspronkelijk’ bedoeld is (10-13 jaar oud). Het kan voorkomen dat we nog wat plekjes overhebben, in dat geval kunnen we beslissen de aanmelding op een later moment ook nog te openen voor kinderen van 14 jaar die eerder ook al eens mee zijn geweest op het zomerkamp. Hierover krijgen de betreffende kinderen dan van ons bericht. Het kan ook zo zijn dat we al eerder in de voorbereiding beslissen de leeftijdsgroepen wat te verruimen, we laten dat dan natuurlijk weten zodra we daar meer informatie over hebben. Laat je het voor ons beeld even weten als je nog wel graag mee zou gaan en 14 jaar zou zijn op het volgende zomerkamp?

Uiteraard mogen ook juist 14+ kinderen mee met de driejaarlijkse reünie.

Voor een vol kamp van +- 40 kinderen nemen wij ongeveer 10 begeleiders mee. Zo hebben we meer dan voldoende begeleiders om de taken te verdelen en die ook af en toe rust kunnen nemen.

Ja. We hopen natuurlijk dat er niets noemenswaardigs gebeurd, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. We vinden het belangrijk goed voorbereid zijn voor het geval dat er toch onverhoopt iets gebeurd!

We zorgen daarom elk jaar voor begeleiding met een geldig EHBO diploma (uitgebreide EHBO + baby’s en kinderen). De laatste jaren gaat er bovendien een (kinder)verpleegkundige mee, dus we zijn goed voorzien. Ook is een van onze EHBO-ers actief in de evenementenhulpverlening. Als het nodig is, of bij enige twijfel, wordt uiteraard direct professionele hulpverlening ingeschakeld.

Er is een verbanddoos aanwezig op de kampeerboerderij, maar we beschikken over een eigen meer complete (evenementen) EHBO-tas die we meenemen naar de activiteiten.