Veelgestelde vragen

Staat je vraag hier niet tussen? Is er toch iets niet helemaal duidelijk? Neem dan gerust contact met ons op!

Elk jaar sturen ongeveer een maand voor het kamp per mail de paklijst naar alle deelnemers.

We doen elk jaar ons best om de kosten zo laag mogelijk te houden en voeren in principe enkel inflatiecorrecties door. Ons doel is het zomerkamp zo betaalbaar mogelijk te maken zodat iedereen mee kan. Doordat we geen winstoogmerk hebben en werken met vrijwilligers kunnen we het zomerkamp tegen absolute kostprijs aanbieden.

Voor het zomerkamp van het jaar 2024 is de prijs van het zomerkamp bij reguliere inschrijving vastgesteld op 199 euro per kind. Tijdens de voorinschrijving (zie aanmeldpagina) kunnen wij 5 procent korting bieden. Dit is een all-in prijs, inclusief bijvoorbeeld boottickets.

De uiterlijke betalingstermijn is 1 juli (pas dan moet de betaling uiterlijk zijn voldaan), zie voor meer informatie onze algemene voorwaarden.

Het gaat er in deze week natuurlijk om dat we het met elkáár gezellig hebben. Wij begrijpen dat we telefoons moeilijk kunnen verbieden, en in de praktijk blijkt dit ook helemaal niet nodig. In de momenten die vrij zijn geroosterd in het programma mag er eventueel gebruik van worden gemaakt. Voor de veiligheid hebben de kinderen in ieder geval geen mobieltjes nodig: Wij hebben als leiding altijd een of meerdere telefoons bij ons. Ouders kunnen ons altijd bereiken (en andersom) mocht dat nodig zijn. Daarnaast zijn we grote delen van de dag buiten bezig, in principe zorgt het meenemen van mobieltjes dan alleen maar voor een verhoogd risico op kwijtraken of stukgaan, ze kunnen dan dus beter in de accommodatie blijven liggen.

Het zomerkamp wordt georganiseerd door een wisselende groep vrijwilligers, waaronder veel oud-kampgangers. We doen dit in samenwerking met Stichting Blierherne die de accommodatie beheerd.

Je zou kunnen stellen dat de zomerkampen vanaf de jaren 10 ‘spirituele opvolgers’ zijn van de zomerkampen die in de 20e eeuw werden georganiseerd op Blierherne. Voor meer informatie zie ook www.blierherne.nl.

Nee, elk jaar hebben we een auto mee die de bagage van de kinderen van de boot naar de accommodatie brengt. De kinderen hoeven dus niet zelf hun bagage te dragen (alleen tot de bagagerekken op de pier). De auto wordt verder bijvoorbeeld ingezet als kinderen om verschillende redenen niet kunnen fietsen of lopen, zodat ze toch mee kunnen naar alle activiteiten.

Soms benadert de leiding oud-kampgangers om als leiding mee te gaan, en ze kunnen ook mensen in hun kennissenkring benaderen. We streven naar een evenwichtige groep van ervaren en minder ervaren leiders, net als een mix van jongere en oudere leiding. Affiniteit hebben met kinderen is natuurlijk belangrijk en we vragen je een VOG te overleggen. Vanaf een jaar of 16 of 17 jaar kun je in principe als leiding mee. Zeker oud-kampgangers die eerder als ‘kampkindje’ mee zijn geweest, moedigen we van harte aan om ons een berichtje te sturen als je mogelijk interesse hebt! Laat het ons gerust weten als het je misschien leuk lijkt om deel uit te maken van de organisatie, zelfs als je nog niet helemaal oud genoeg bent; dan zetten we je op de lijst!

Voor kampjaar 2024 gaan we hoogstwaarschijnlijk op zoek naar nieuwe teamleden! Stuur ons gerust even een berichtje!

Ja, tot een bepaald moment en/of onder bijzondere omstandigheden kan dit kosteloos. Bij een te late (reguliere) afmelding hebben wij al wel kosten gemaakt voor uw kind, daarom hebben we wel een grens voor een kosteloze afmelding. Zo kunnen we de kosten zo laag mogelijk houden, we hopen op uw begrip! Kijk voor meer informatie in de algemene voorwaarden.

Zeker, er zijn genoeg momenten dat er tijdens het kamp vrije tijd is ingeroosterd en er zijn ook genoeg rustmomentjes, maar de meeste tijd zullen we natuurlijk besteden aan leuke activiteiten met de groep!

Op elk kamp delen we de kinderen op in corveegroepjes en maken we een rooster voor koken, afwassen/tafel dekken enz. Dit verdelen we zo gelijk mogelijk over de week zodat iedereen evenveel meehelpt en we er met zijn allen voor zorgen dat we de boel netjes achterlaten (eigenlijk is corvee stiekem vooral ook erg gezellig).

Ja, de hele leiding en organisatie bestaat uit een wisselende groep vrijwilligers (vaak grotendeels oud-kampgangers) die namens Stichting Blierherne dit zomerkamp al sinds 2011 met veel plezier organiseren. Er is geen vrijwilligersvergoeding. Het kamp heeft geen winstoogmerk, het financiële doel is door de jaren heen steeds ‘break-even’ (geen winst, geen verlies) te draaien en de reserve gezond te houden. 

Vaak reageren we vrij snel (binnen een dag of binnen een paar dagen) op aanmeldingen en sturen we meerdere e-mails met informatie, zeker in de maanden voorafgaand aan het kamp. Het komt helaas soms voor dat deze in de spam-folder belanden. Ook zitten er soms spelfouten in de mailadressen die wij hebben doorgekregen, we proberen hier op te letten maar controleer altijd even of wij uw juiste e-mailadres hebben als u niets van ons hoort. Bij twijfel kan u ons het beste even een mailtje sturen, dan zoeken we het even uit!

In eerste instantie houden we ons meestal aan de leeftijdsgrenzen die we vooraf bepaald hebben en waarvoor het zomerkamp ‘oorspronkelijk’ bedoeld is (10-13 jaar oud). Het kan voorkomen dat we nog wat plekjes overhebben, in dat geval kunnen we beslissen de aanmelding op een later moment ook nog te openen voor kinderen van 14 jaar die eerder ook al eens mee zijn geweest op het zomerkamp. Hierover krijgen de betreffende kinderen dan van ons bericht. Het kan ook zo zijn dat we al eerder in de voorbereiding beslissen de leeftijdsgroepen wat te verruimen, we laten dat dan natuurlijk weten zodra we daar meer informatie over hebben. Laat je het voor ons beeld even weten als je nog wel graag mee zou gaan en 14 jaar zou zijn op het volgende zomerkamp?

Uiteraard mogen ook juist 14+ kinderen mee met de driejaarlijkse reünie.

Ja. We gaan er natuurlijk eigenlijk vanuit dat we geen ongelukken krijgen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. We vinden het belangrijk goed voorbereid zijn voor het geval dat er toch iets gebeurd!

We zorgen daarom elk jaar voor meerdere leiders (minstens 2) met een geldig EHBO diploma (uitgebreide EHBO + baby’s en kinderen). De laatste jaren gaat er bovendien een (kinder)verpleegkundige mee, dus we zijn goed voorzien. Ook is een van onze EHBO-ers actief als evenementenhulpverlener.

Er is uiteraard een verbanddoos aanwezig op de kampeerboerderij, maar we beschikken over een eigen (over)complete (evenementen) EHBO-tas die we meenemen naar de activiteiten.